Rola nauczyciela – cz. I

20 grudnia, 2021

W dwóch poprzednich postach nakreśliłam różne interpretacje roli naszej cielesności w jogicznej przemianie świadomości. Odnosząc się do nich chciałabym teraz przyjrzeć się roli nauczyciela. Skoro poruszamy się w sferze doznaniowej – nawet sensualnej – gdzie fundamentem dla pracy z umysłem jest czucie ciała i wiemy, że jest ono niezwykle intymnym – dostępnym jedynie osobie praktykującej obszarem – jak w tym uniwersum wrażeń można być prowadzonym przez kogoś z zewnątrz?

Do postawienia tak radykalnego pytania skłania nas pierwsza interpretacja, w której komponent czucia jest kluczowy. Zauważcie, że w tym rozumieniu nauczyciel nigdy nie zostanie autorytetem, ponieważ jedynym i najwyższym ekspertem od tego, co dzieje się z moim ciałem tak jak je czuję od wewnątrz jestem ja sama.

Nie może tu dojść do sytuacji, w której uczeń oddaje swoje ciało w ręce nauczyciela – przyprowadza je na zajęcia i czeka aż to on wskaże co jest właściwe, ignorując przy tym swoje postrzeganie.

Jak zatem ma się kształtować ta relacja między nauczycielem i uczniem? Co jest zatem zadaniem nauczyciela?

Wydaje się, że jedyną stosowną relacją jest partnerstwo a zadaniem nauczyciela proponowanie kierunku, zakresu czy intensywności pracy. Oznacza to, że prowadzący powinien być cały czas otwarty na sygnały wysyłane przez ucznia czy to wprost (werbalnie) czy też przez jego ciało (niewerbalnie).

Nauczyciel staje się w początkowej fazie przewodnikiem na ścieżce rozbudzania wrażliwości na to, co dzieje się z ciałem. Pokazuje jaki ruch można wykonać, żeby obudzić czucie i inteligencję danego obszaru.  Pomaga „odkrywać” wcześniej pozbawione czucia rejony. Kojarzycie zapewne pytania w rodzaju – a gdzie są moje lędźwie?

Pokazuje, że różne jego części składają się z mniejszych, które można również obdarzyć uwagą (np.: pięta to nie to samo co stopa). Ruch i identyfikowanie położenia części ciała w przestrzeni doskonale nadają się do tego aby się go uczyć. Na tym etapie korekta – spojrzenie okiem obserwatora z zewnątrz jest pomocne w tym aby nasze odczucia jak najlepiej oddawały rzeczywisty stan. Jest to etap pracy nad wytwarzaniem połączeń między umysłem i ciałem oraz weryfikacji czy nasze reprezentacje części ciała są adekwatne. Zakotwiczamy się mentalnie w ciele.

Kiedy jednak uczeń rozwinie swoje czucie ciała nauczyciel staje się towarzyszem – może sugerować i pomagać w pogłębianiu czucia. W miarę jak wrażliwość i czucie ciała wysubtelniają się – zmienia się relacja nauczyciela względem ucznia. Zostawia on coraz więcej pola do decyzji uczniowi. Wciąż mamy obiektywne miary położenia ciała w przestrzeni, jednak górę biorą te instrukcje, które ubogacają czucie – a te coraz mniej zależą od ruchu, albo ten ruch staje się mniejszy i subtelniejszy. Tym samym trudniejszy do zaobserwowania z zewnątrz. Istotne jest jakie wrażenia mu towarzyszą. Autorytet przenosi się z nauczyciela na ucznia.

Wydaje mi się, że zakładając za cel kształtowanie jak najpełniejszego czucia ciała przez naszych uczniów powinniśmy już na wstępnym etapie uczyć ich samodzielności i zachęcać do odkrywania ciała w asanach.

Udostępnij ten post:

O blogu „Okiem nauczyciela Senior”

Bloga zaczęłam prowadzić z potrzeby dzielenia się swoimi refleksjami dotyczącymi praktyki jogi w jej wielu wymiarach oraz z pasji popularyzatorskiej. Piszę z perspektywy nauczyciela Senior ale też adepta jogi IYENGARA z 25 letnim stażem. Na Uniwersytecie Jagiellońskim uzyskałam tytuł magistra filozofii. Ukończyłam również interdyscyplinarne studia doktoranckie z zakresu nauk kognitywnych. Zagadnienie wzajemnych relacji między umysłem i ciałem zawsze było dla mnie interesujące. Z natury jestem dociekliwa – spodziewajcie się zatem pogłębionej analizy tematu.

Katarzyna Pilorz

Filozof na macie

Zostań częścią społeczności IQ Yoga

Zapisz się do naszego newslettera!

Chcesz być na bieżąco z nowościami, inspiracjami i wyjątkowymi materiałami edukacyjnymi od Kasi Pilorz? Nie przegap okazji, by jako pierwszy dowiedzieć się o nowych możliwościach rozwoju swojej jogi!

Menu

Moje szkolenia

Sekwencjonowanie w jodze to świadome układanie kolejności asan (pozycji jogi) w sposób, który wspiera określone cele praktyki, zarówno na poziomie fizycznym, jak i mentalnym.

Sekwencjonowanie w jodze to świadome układanie kolejności asan (pozycji jogi) w sposób, który wspiera określone cele praktyki, zarówno na poziomie fizycznym, jak i mentalnym.

Planowanie praktyki jogi to świadome tworzenie struktury sesji, która odpowiada na Twoje potrzeby, cele i poziom zaawansowania.

Wariantowanie asan to dostosowywanie pozycji jogi do indywidualnych potrzeb, możliwości i celów praktykującego.

Yoga Core All Layers to praktyka skoncentrowana na wzmacnianiu i uelastycznianiu głębokich warstw mięśni tułowia.

Wirtualne Studio Jogi

Praktyka dla doświadczonych joginów, którzy szukają wyzwań i chcą zgłębiać niuanse techniki.

Sekcja Jogi dla Średniozaawansowanych jest skierowana do osób z minimum 1,5 roku regularnej praktyki pod okiem nauczyciela.

Sekcja Jogi dla Początkujących jest przeznaczona dla osób rozpoczynających swoją przygodę z jogą lub powracających do praktyki po przerwie.